Kan du lide børn og bøger, så er tjansen som frivillig i foreningen Bogspiloppen måske noget for dig.
Af Jane W. Schelde
En gang om ugen dukker Kirsten Andersson op i en børnehave for at bruge den næste time på at læse bøger, spille spil og lege med en lille gruppe børn i børnehaven. Hun er frivillig i foreningen Bogspiloppen og nyder sin rolle som en slags bedsteforælder, der kommer og bruger lidt af sin fritid på børnene.
– Jeg er totalt glad i låget, når jeg er på vej til børnehaven og også bagefter, siger Kirsten Andersson, når hun skal sætte ord på, hvad hun selv får ud af sin indsats.
For hende har det også betydning, at hun mærker en anerkendelse for sin indsats fra såvel børnene som personalet i institutionen.
Kirsten har været frivillig i 4 ½ år i samme daginstitution og har haft mange børn igennem i sin lille gruppe. Og hun mener at kunne mærke en forskel på de børn, der én gang om ugen igennem en længere periode har fået tilbuddet om højtlæsning. Højtlæsning, som giver så meget andet end bare det at få læst højt.
– Børnene rykker sig ved det samvær og nærvær om ord, snak og leg, som vi som frivillige kan tilbyde, siger hun og kan kun anbefale andre voksne, der kan lide børn og har lidt tid i overskud til at melde sig som frivillig i Bogspiloppen.
Få ressourcer i børnehaver
Foreningen Bogspiloppen blev stiftet i 2017 i Aarhus af Lotte Buch Thudsen, der i dag er en af de tre deltidsansatte på kontoret på Silkeborgvej i Aarhus. Dengang arbejdede hun stadig som pædagogmedhjælper og oplevede, hvordan hverdagen i daginstitutionen var presset. Personalet havde ikke meget tid til at fordybe sig i højtlæsning med en lille gruppe børn, fordi der var mange andre børn på stuen, som også krævede opmærksomhed.
– Det samme gælder i dag. Der er ikke mange ressourcer for personalet til at gå fra til enkelte børn, og i dag er det også de færreste daginstitutioner, der har tid til at gå på biblioteket med børnene, fortæller Lotte Buch Thudsen.
Fordybelse og koncentration
Ideen i Bogspiloppen er dels at tilbyde daginstitutioner en bogpakke med 50 bøger til låns, som bliver udskiftet med en ny bogpakke hver 8. uge. Dels tilbuddet om at sende en frivillig ud til institutionen en gang om ugen i en time. Institutionen har på forhånd valgt de 2-4 børn, som vil have gavn af et forløb med den ekstra opmærksomhed, som højtlæsning kan give.
– Forskning viser, at adgang til bøger er med til at udvikle børn. De får et mere naturligt forhold til dem, og når man læser højt for dem, bliver de bedre til at koncentrere sig og fordybe sig, siger Lotte, som netop har opbygget Bogspiloppen ud fra den viden.
Hun understreger, at de frivillige, som er knyttet til Bogspiloppen, ikke skal levere en pædagogisk indsats, men nærmere være som en bedsteforælder. Derfor er der ingen krav til uddannelsesmæssig baggrund for de frivillige – de skal blot have en ren børne- og straffeattest.
Et vigtigt element i foreningen er, at de frivillige bliver tilknyttet en fast daginstitution, og at børnene er de samme, indtil de når skolealderen.
45 på venteliste
Konceptet bag foreningen har siden starten været et populært tilbud i de århusianske institutioner. Foreningen har i dag 45 daginstitutioner tilknyttet, men der er stadig ca. 45 institutioner på venteliste. Bl.a. i Tranbjerg. Derfor søger foreningen flere frivillige, der har tid og lyst til at melde sig til opgaverne.
Bogspiloppens arbejde er finansieret af fonde. I foråret 2024 fik foreningen således en tre-årig donation fra Egmont Fonden til at fortsætte sit arbejde i et projekt, der samtidig skal evalueres af forsknings- og analyseinstituttet VIVE. Egmont Fonden ønsker at finde ud af, hvad projektet gør, og hvorfor idéen bag Bogspiloppen er blevet en succes.
Vil du vide mere om Bogspiloppen, eller ønsker du at blive frivillig, kan du kontakte foreningen på bogspiloppen@mail.com.